Svar: Skemad og amning
15. august 2016
Alder:
6 mdr.
Kære lillebrors mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at lillebror tager så fint imod skemaden :)
Med hensyn til hans styrke i ryggen, så er det super godt, at I lægger ham på maven dagligt. Gør det til en vane, at hver gang I lægger ham fra jer, så starter han med at ligge på maven. Læg ham også på maven hen over dine lår, når du sidder med ham i sofaen og udnyt puslepuden til at være på maven - læg ham gerne foran et spejl, så han kan ligge og kikke på sigt selv... jo mere jo bedre :)
Jeg vil tro, at han så vil kunne klare at sidde kortvarigt i høj stol i løbet af et par uger :) Indtil da vil det være super godt, hvis du kan sidde med ham på skødet, når du er alene med ham - og når far er hjemme kan far sidde med ham imens du giver mad - eller omvendt. Det må være et spørgsmål om kort tid, før han kan komme op i sin høje stol.
Alternativt kan du bruge autostolen, hvis I har en sådan... når du er alene med ham, men han vil let kunne komme til at "ligge for meget ned" i en sådan stol og det er fint, at han også lærer at sidde op, når han skal spise :)
Hvis hans høje stol er meget glat, så kan det være en god idé at købe en pude lavet specielt til stolen, så han ikke sidder og "rutsjer rundt", men netop bedre kan sidde. Men puden skal ikke fysisk holde ham oprejst, det er meningen, at han skal holde sig selv og når han falder sammen og bliver for træt i ryggen, så skal han ned på gulvet at ligge igen:) Øvelse gør som sagt mester, og det skal nok komme :)
Med hensyn til mælk om natten og sove igennem, så er det vigtigt, at du finder balancen mellem mængden af skemad og mælk efterfølgende. Det er bedre, at du giver ham ¾-1 dl. grød eller mos, vand af kop og så ammer ham før han skal sove - end at du giver ham 1.5 dl. grød eller mos (eller mere) og han så afviser brystet eller ikke drikker nok.
Det er en forudsætning for at sove igennem, at han får både skemad, vand og mælk nok hele dagen igennem. De fleste børn vil, når de er 6 måneder gamle have behov for 6 amninger i døgnet og dermed behov for at blive ammet før hver lur. De spiser ofte 3 måltider dagligt og begynder med 2 små mellemmåltider og drikker også vand af kop. I løbet af 6 måneders alderen begynder de at spise mere skemad, får lidt større portioner, drikker lidt mere vand af kop og stille og roligt trappes amningerne ned, så de bliver ammet 5 gange og derefter 4 gange i døgnet - altså 4 amninger, når de bliver 7 måneder...
Det vil ofte være formiddagsammingen som forsvinder først. I stedet kan du her begynde at give ham et mellemmåltid, ofte bestående af lidt frugtmos og lidt frisk blød frugt i hånden, som han kan sidde og sutte lidt på. Derefter forsvinder eftermiddagsamningen, og her erstattes af en lille portion grød. De fire amninger, som så er tilbage i 7 måneders alderen vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og at sove igennem i denne alder er derfor at sove fra sen aften til tidlig morgen uden mælk - svarende til at barnet sover 5-6 timer.
Det er altså i løbet af den næste måneds tid, at I skal arbejde på at øge hans indtag af skemad, lære ham at drikke vand af kop - fortsat amme ham ca. 6 gange i døgnet, men stille og roligt trappe lidt ned i amning samtidig med at indtaget af skemad sættes lidt op... Det er en gradvis proces - og nogle børn er naturligt parat lidt tidligere end andre, men jeres dreng lyder til at være rigtig godt med :) Det er helt okay, at du lige nu bibeholder amning om morgenen, giver frugtmos til formiddag, lidt grød til middag og mos til aften... morgenmåltidet kan komme ind hen af vejen, som du fornemmer, at han vil være parat til :)
For nogle børn er det for meget at gå fra den cremede grød til havregrød. Her er det fint at forsøge med hirseflager, boghvedeflager, quinoaflager, - fordi grød lavet af flager fremfor mel giver en lidt mere fnugget konsistens. Og næste skridt kan så være havregrøden. Andre gange er det en fordel at blande grødtyperne lidt, så overgangen bliver mildere. Hvis han f.eks. er glad for boghvedegrød, så kan du prøve at blande lidt hirseflager eller lignende i denne grød, så han langsomt vænnes til en ny smag og en anden konsistens. Du må også gerne bruge lidt frugtmos som topping - at få lidt grød, lidt frugt, lidt grød, lidt blandet frugt/grød, kan også nogle gange gøre at det glider lettere ned :) Og så naturligvis vand af kop sammen med grøden.
Og så med hensyn til at sove igennem - når han skal trappe ud af natamning, altså amningen midt nat, så handler det som sagt i første omgang om at fylde ham ekstra op med mad og vand i løbet af dagen - og også meget gerne amme ham af to omgang om aftenen. Det vil sige, at du kan amme ham, skifte ham og amme ham igen, for at sikre, at han er fyldt rigtig godt op. Han skal ammes både aften og sen aften.
Når han så vågner og søger brystet om aftenen, så må du prøve at lirke brystet ud af munden på ham, så han ikke fylder sig med mælk, men lærer at kunne sove videre. Du må stadig gerne tage ham over til dig, amme ham i din seng, men her skal du så prøve at lirke brystet ud og i stedet berolige ham med dine hænder og kærtegn.
Du skal altså forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Så du stille og roligt når til at kunne berolige ham med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske